En ny begynnelse – Fra barnskole til ungdomsskole

skolestart barneskole til ungdomsskole

Nå nærmer tiden for skolestart seg med stormskritt og det betyr for noen at de faktisk skal begynne på en helt ny skole, nemlig ungdomsskolen. Dette er et utrolig stort steg og noe som mange både gleder seg til og gruer seg til, nettopp fordi det kan være en tøff overgang for noen.

Det betyr derimot ikke at hele opplevelsen vil være en dårlig en da det er god oppfølging fra både barneskolen som forbereder til overgangen samt fra ungdomsskolen som mange ganger har tatt imot de nye elevene. Dette er med andre ord ikke noe nytt og noe som mange før har vært med på tidligere.

Nye elever og ny skole

Arbeidet starter hos barneskolen hvor elever kartlegges og får oppfølging i samarbeid med ungdomsskolen de skal over på, mange steder finnes det flere ungdomsskoler så noen vil kanskje skilles fra sine klassekamerater. Det finnes også selvsagt flere barneskoler noe som betyr at klassene vil bli større og blandet med helt nye elever fra andre barneskoler.

Ofte vil det arrangeres flere informasjonsmøter hvor elever får stille spørsmål, gjerne anonymt slik at det ikke skal pekes ut noen som skiller seg ut. Ingen spørsmål her vil være dumme eller teite, alle skal kunne spørre om akkurat det en lurer på. Før oppstart vil det også ofte arrangeres en omvisning på ungdomsskolen en skal begynne på, en mulighet til å se klasserommet, møte lærere, se kafeteria og selvfølgelig møte alle de nye elevene en skal dele skolen med.

Noen dager før skolestart er klar vil lister med de ulike klassene bli satt opp, som regel blir dette en utrolig spennende opplevelse for elevene. Nye bånd kan knyttes!

De første ukenene som ungdom

Når dagen endelig kommer vil det være mange spente ungdommer som møter opp på deres nye skole som skal forbli deres de følgende tre årene. De første ukene, gjerne den første måneden på ungdomsskoler vil avdelingslederen samt en sosiallærer være mye på plass i de ulike klassene. Dette vil være både for å kunne følge opp de enkelte elevene samt gi elevene muligheten til å snakke med dem og spørre om eventuelle spørsmål.

Sammen med dette vil også gruppesamtaler følge hvor både lekser, forhold til ulike lærere og trivsel vil kartlegges. Denne perioden vil med andre ord brukes på at elever skal bli kjent, på å skape tygghet og et miljø for god læring.

This entry was posted on Wednesday, August 3rd, 2016 at 5:24 pm and is filed under Nyheter. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.